I dette innlegget finner du...

Search engine marketing (SEM) er markedsføring i søkemotorer som Google. Kan SEM hjelpe din bedrift til nye høyder? Finn ut mer her.

Innhold

Hva er SEM?

SEM er en forkortelse for search engine markteing, på norsk søkemotormarkedsføring.

Utrolig langt ord på norsk ikke sant? men ikke bli skremt, fra nå av bruker vi forkortelsen SEM i denne artikkelen. S

EM lar deg markedsføre når noen søker i en søkemotor, i denne artikkelen er det bare Google vi tar oss for.

Hvordan fungerer SEM?

SEM på Google er basert på en aksjon hvor du som markedsfører byr bud på en plass i søkertreffene til de potensiale kundene.

Hvordan aksjonen fungerer.

Google Ads fungerer slik at du legger inn et bud for hvor mye du er villig til å betale for et klikk på annonsen din (nettstedet ditt). Budet ditt blir målt opp mot konkurrentene dine som også kjemper om en plass på søkertreff siden.

Selv om den med høyest bud har større sjanse for å få vise annonsen sin så er ikke budet den eneste faktoren men også relativiteten til søkerens søk.

Det betyr at selv om budet ditt er lavere enn konkurrenten din kan du fortsatt vinne aksjonen hvis du har mer relativitet i innholdet.

(CPC) Cost per click.

Kostnaden på annonsen settes frivillig og beregnes vanligvis ut fra maks kostnad per klikk også kalt Max CPC. Siden det fungerer som en aksjon er det konkurrentene dine som setter prisen. I et høyt populært marked vil prisen per klikk være mye høyere enn i et «uoppdaget» marked.

Hva ser Google på som bra relativitet?

Kvalitet innhold, hva som beregnes som kvalitets innhold av Google varierer men å kunne ha mange referanse klikk fra utsiden av din egen nettside blir sett på som verdifult av Google.

Balansen mellom CPC og relativitet.

Det å kunne balansere mellom CPC og relativitet er noe som kan ta tid å mestre. Markedene er alltid under forandring som gjør at man må holde all markedsføring taktikk og materiell oppdatert.

Fordeler og ulemper med SEM.

Som med alt kommer det fordeler og ulemper, hvilket kanaler du velger å markedsføre på kommer an på hvor mål gruppen din befinner seg, hvilket behov, produkt eller tjeneste du selger, samt budsjett og andre faktorer.

Fordeler.

Ulemper.

Oppsummering.

SEM er en fantastisk måte å kunne målrettet markedsføre til brukere på. I et marked som utvikler seg er det viktig å holde taktikken og materiellet oppdatert.

For en vanlig nettside burde man gjennomgå sin SEM og SEO taktikk minst 1. gang i året, mens for en nettbutikk som ofte kjører kampanjer er mye mer regelmessig oppdatering nødvendig.

Om web blogg

Tech blogg er en medlems tjeneste fra Neptun Media med en visjon om å kunne dele viktig og troverdig informasjon om hvordan opprettholde og drive en nettside.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Oi da, denne siden er bare for våre brukere.

Takk for at du tar kontakt!

Vi besvarer e-post fortløpende og har en vanlig responstid på 2-3 virkedager.

Du vil motta en bekreftelse på e-post fra oss.